29.5.2015

Voihan tulva ja kauden avaus 2015

Tulva varoitus paukahti kittilässä jo toisen kerran, eihän tässä ollu ku kaks viikkoo välissä ensimmäisestä. Vesi on erittäin korkealla ounasjoessa, järvissä ja pienemmissä sivujoissa.

Lähdettiin maastotiedusteluretkelle äkäsjoen maisemiin, reissun tarkoituksena oli käydä tutustumassa jokeen. Piiahan oli jo viimevuonna käynyt kyseisellä joella kalassa mutta pakkohan se oli itsekin päästä näkemään. Reissuun pakattiin mukaan Kaapo, pari lasikuitua #3, #5 ja neljä hiilukuitu vapaa #3-#7luokkaisia tarkoituksena kokeilla eri siimoja vapoihin koska talven aikana tuli hommattu pari vapaa lisää. Samalla Piialle kokeiltiin uuteen Orvikseen vibe85 4-5 luokkaista siimaa joka toimi vavassa hyvin.

Aluksi käytiin katsomassa Äkäsmylly ja jo silloin arvelut tulvasta pitivät paikkaansa. Mutta tämä tiedettiin jo ennenkuin lähdimme ja kalan saannin kannalta ei odotuksia ollut. Räpsittiin muutomat kuvat Äkäsmyllyltä ja lähdettiin kohti äkäslompoloa. Äkäsmyllyllä sijaitsee myös kahvio tosin aukeaa vasta ruskalle elokuun loppupuolella. Autolta kävelyä tulee puoli kilsaa ja lenkkarit jalassa pääsee. Kannatta käydä katsomassa jos tuolla päin liikkuu.

Siinä matkan aikana muistin että pitkät kalsarit olivat jääneen pois matkasta joten pysähdyttiin Jounin kaupassa ja ostimme vähän evästä ja ne pitkätbambukalsarit :).  Piialla oli tiedossa laavupaikka jossa oli yöpynyt viime vuonna, joten suuntasimme auton nokan laavua kohti.
Laavulle päästyämme tilattiin luvat joelle, että saatiin laittaa perhot siiman päähän vaikka saalista ei ollut odotettavissa tulvan ja veden roskaisuuden takia.

Kahluuhousut jalkaan ja jokitörmää alas, aloin opettamaan Piialle Snap-T heittoa, joka lähti onnistumaan muutamien harjoitusten jälkeen. Tuossa vielä youtubesta pätkä minkä heiton opetin tai yritin opettaa :)
Käytiin kalastamassa molemmin puolin "niemen nokkaa" ja testailtiin vapoja. Piia tykästy hitaisiin lasikuituihin. Saa nähdä joutuuko sitä kohta hommaamaan lamiglassin aihion ja tekemään Piialle uuden vavan :D

Jossain vaihessa päivää harjoiteltiin uintia, josta jo vähän matkan aikana maalailin piruja seinille, että tänään jompikumpi varmaan ui. No minä se en ollut, vaan uimamaisterin paperit meni Piialle samalla kun menetti neitsyytensä kahluuvarusteet päällä uinnissa. Matkalla vielä uhosi, että on niin hyvä kahlaaman että ei varmasti ui! mutta miten kävi ja tässä siitäkin video :D
Uintireissun jälkeen lähdettiin lisäämään puita nuotioon ja laitettiin kamppeet kuivumaan ja paisteltiin makkarat. Vaatteiden kuivuttua mentiin vielä hetkeksi takaisin joelle. Lopuksi napsittiin kuvia ja pakattiin auto. Paluumatkalla alkoikin jo satamaan ja ajeltiin suoraan takaisin leville ja nostettiin kamppeet kuivumaan.
Äkäsjoesta jäi hyvä maku kun ajatteli sen kesävedessä, jolloin pääsee kahlaamaan ja koskipätkääkin löytyy. Itse tykkään aika kapeista joista ja äkäsjoki oli semmoinen. Kesällä on siis pakko käydä siellä uudestaan, jolloin pitää kirjoittaa parempi raportti karttojen kanssa paikoista missä kalastaa.